Probably not the most important exhibition by Richard Prince. The four pictures are worth looking at, getting seduced, let’s go there, see here.
Karma International
Zurich based gallery Karma International was founded by Marina Olsen and Karolina Dankow in 2009. Initially, they send these invitation cards in the form of small, folded posters.
User comment by Jenny Huang: “With artistic design form for information, roughly printed artist’s work behind. It simply displays the balance between elegance of artistic approach and massive printed invitation. Function based.
Robert Adams
User comment b Katarzyna Nowak: “I like that someone took his time to photograph the details of this ephemeral moment.”
Allen Ruppersberg
The American artist Allen Ruppersberg is certainly underrated. He belongs to the group of artists that may never achieve stardom nor produced a masterwork, except maybe his groundbreaking participatory environments Al’s Cafe (1969) and Al’s Grand Hotel (1971). His work connects time and space by gestures comparable to ephemera.
The Hammer Museum writes on their website: “Ruppersberg moved to Los Angeles in the mid-1960s with the goal of becoming an illustrator, but soon became active in an emerging scene led by artists such as John Baldessari, Ed Ruscha, William Leavitt, and others exploring the interface of language and image filtered through the lens of mass culture. His early projects—including environments made with found objects; wry, narrative photo works; and a novel copied by hand—began a career-long practice of creating works that prompt both reading and looking, and that intertwine fact with fiction.”
User comment by Marina Prodo: “I choose these particular prints because with simple typography and really strong color it has impact, shows a phrase (probably said by the artist) which has humor and it is almost saying (with other words) ‘You have to come or I’ll be deluded’. Also because the sentence ‘Honey’ made me smile! Like the simple and beautiful graphic design as well!” Buy it here!
Otto Sander liest Beckett
Otto Sander (1941-2013) war ein bedeutender Schauspieler (Theater und Film).
User Beitrag: “Der Satz bringt auf den Punkt, was ich mir an trostlosen Tagen denke. In simpler und fast poetischer Form Ausserdem sind Schrift und Hintergrundfarbe angenehm und passend. Die restliche Ausstellung ist wirklich interessant, fast überwältigend in ihrer Vielfalt. Gleichzeitig aber doch einheitlich in ihrer Form, sind die etlichen Einladungskarten eben”nichts Neues unter der Sonne.” Natalija L.
Darse Comfort
Darse Comfort was a short-lived independent art space in Zürich run by artist Yannic Joray, graphic designer Carmen Tobler, and curators Fredi Fischli and Lorenzo Bernet. Carmen Tobler was the designer of the invitation cards.
Schnittraum / Anja Sopic
in 1997, with a grant to rent a studio space, German artist Corinna Schmitt decided to open an exhibition space instead (not far from the central train station in Cologne). From 1998 to 2000, the curators Yilmaz Dziewior, Anette Freudenberger and Maria Anna Tappeiner joined the team. In 2001, a new team of curators took over (see below). In 2007 Schnittraum turned into a gallery and was run by Lutz Becker until 2009. The exhibition by Anja Sopic must have been one of the last shows.
“Der schnittraum wurde im Juni 1997 gegründet. Mit Hilfe eines Atelierstipendiums der Düsseldorfer Firma North Property Consulting mietete die Künstlerin Corinna Schnitt anstelle eines Ateliers Ausstellungsräume in der Nähe des Kölner Hauptbahnhofes an. Von Sommer 1998 bis Dezember 2000 beteiligten sich die KunsthistorikerInnen Yilmaz Dziewior, Anette Freudenberger und Maria Anna Tappeiner an der Konzeption und Durchführung des Ausstellungsprogramms. Über 30 Ausstellungen und Projekte wurden bisher realisiert. Außerdem wurden Film- und Videoprogramme vorgestellt sowie eine mehrwöchige Projektreihe mit Vorträgen, Performances und Filmvorführungen unter dem Titel SCHNITT AM SAMSTAG durchgeführt. In der Reihe STUDIO 2000 wurden letztes Jahr fünf internationale Künstlerinnen und Künstler eingeladen, den Schnitt Ausstellungsraum als Atelier zu nutzen. Im Anschluss an den Aufenthalt wurde ihre Arbeit in Form von Vorträgen, Präsentationen oder anderen Formen öffentlich gemacht. Mit dem über mehrere Wochen angelegten Ausstellungsprojekt OUT OF SPACE war der Schnitt Ausstellungsraum im Frühjahr 2000 zu Gast im Kölnischen Kunstverein.
2001 hat sich das Kuratorenteam des Schnitt Ausstellungsraums neu formiert: Neben Corinna Schnitt und Maria Anna Tappeiner betreuten dieses Jahr Rosanne Altstatt (geb. USA) und Marjorie Jongbloed (geb. NL) das Programm. Mit JOINT VENTURES und VIDEO AB ACHT wurden zwei neue Projektreihen durchgeführt.
2002 hat sich der Schnittraum noch weiter gegenüber Außenimpulsen geöffnet. In der Reihe TONIGHT – Werkgespräche werden von Corinna Schnitt und Maria Tappeiner vermehrt GastkuratorInnen eingeladen sowie eigenständige Projekte von Künstlergruppen und Einzelpersonen durchgeführt (z.B. Wochenend von Marc Hartmann und Saskia Paul).
Im März 2003 wurde der schnittraum von Sabine Oelze und Lutz Becker übernommen und bis 2006 als nicht-kommerzielles Ausstellungsprojekt geführt.
Von 2007-2009 wurde der Schnittraum unter Leitung von Lutz Becker zur Galerie. Nähere Infos unter www.schnittraum-lutzbecker.de.” Quelle
The Moderne Institute
A small selection of the invitation cards by The Modern Institute. Toby Webster established The Modern Institute in 1997 in Glasgow, in partnership with former Tramway and current Van Abbemuseum Director, Charles Esche, and writer and curator Will Bradley. For many years, The Modern Institute sent out these very simple, great, sometimes funny, sometimes conceptual announcements. The gallery’s logo was designed by Toby Webster, so were the cards, and in the very beginning, he hand fed them through a riso machine. As Matthew Marks’ invitation cards, they deserve a retrospective or being part of a design museum. Or both.
As many of the new young galleries established in the mid to late nineties, The Modern Institute (est. 1997) used their invitation cards to highlight individuality and as an innovative form of (self-)branding. Invitation cards could become an art project, and a space where art may happen – and is distributed worldwide for free. A similar strategy was adopted by other young up-and-coming galleries such as neugerriemschneider, Berlin (est. 1994), Gavin Brown’s Enterprise, New York (1994-2020), CFA Contemporary Fine Arts, Berlin (est. 1992), The Modern Institute, Glasgow (est. 1997), Meyer Riegger Galerie (est. 1997 in Karlsruhe, since 2008 also in Berlin) or Eva Presenhuber (Galerie Walcheturm 1989-1998/Galerie Eva Presenhuber).
Douglas Gordon
On the occasion of Douglas Gordon’s exhibition in Hôtel de Caumont Collection Lambert in Avignon, a catalogue was published. It contains texts by Éric Mézil, Jacques Chiffoleau, Rudolf Sagmeister and Corinne Rondeau. Le Monde published a review of the show.
Spencer Sweeney – MiLLion dollar Paintings
Invitation by Spencer Sweeney for his successful show at The Modern Institute in 2005 in Glasgow. Design by Toby Webster.
User comment: “Die auffälligste Einladung stammt von Spencer Sweeney: in betont simpler Handschrift steht ‘Million dollar Paintings’, was gleich die Diskrepanz von Realität des Künstlertums und Ambition aufzeigt.” Michael Kathe